עמותת דרך מופיד עאמר אחים לחיים לזכר סאלח פלאח ז"ל חרטה על דגלה פיתוח מנהיגות חברתית ערכית בקרב צעירים בני העדה הדרוזית ליצירת בסיס לאזרחות אחראית. למימוש המטרה העמותה בחרה לאמץ שתי תכניות שמוביל ד"ר ראובן צמח בשיתוף עם קרן רמון תכנית "הטייסת" ותכנית "ממריאים".
תכנית "הטייסת" מנהיגות חיובית פורצת דרך
תכנית הטייסת היא יוזמה של ד"ר ראובן צמח וטייסת מבצעית מרמת דוד בהמשך הצטרפה ליוזמה קרן רמון והתכנית התחילה לתפוס תאוצה ולהתרחב לכל הארץ בהובלת ד"ר ראובן צמח יוזם התכנית ב- 2019 עמותת דרך מופיד עאמר אחים לחיים לזכר סאלח פלאח ז"ל הצטרפה לתכנית והתחילה בהפעלתה בשני כפרים דרוזים במקביל. לאור ההצלחה הרבה הוחלט שהתכנית תופעל בעוד כפרים דרוזים נוספים, היעד של העמותה שהתכנית תכנס בהדרגה לכל הישובים הדרוזים.
תכנית הטייסת מטפחת בחניכים שלה מוטיבציה וחתירה למצוינות, פיתוח תהליך מסוגלות אישית והערכה עצמית, ע"י נוכחות בכל מערכות החיים של החינוך בבית עם ההורים, בבית הספר עם החברים ובעבודה אישית מולם.
הקשר עם חיל האוויר
• חיל האוויר אימץ פרויקט זה ומאפשר לטייסים להיות שותפים לעשייה חברתית משמעותית, שאת תרומתה הם יכולים לחוות באושר, בגאווה ובמוטיבציה שגורמים לילדים.
• הקשר עם טייסי חיל האוויר הוא אחד המהויות החשובות של הפרויקט, בהיותם מיתוס בחברה הישראלית, מהווים עבור החניכים מודל לחיקוי מעורר השראה.
• אחת לחודש מתקיימים מפגשים עם הטייסים, הם מגיעים לבתי הספר והחניכים מגיעים לטייסות, דבר שיוצר עבור הילדים תחושת שייכות למיתוס והרגשה של גאוות יחידה.
• בסיום שנת הלימודים בוגרי תכנית הטייסת מקבלים טיסה חווייתית בשמי הארץ.
סוג השינוי שהתוכנית רוצה להשיג
• אדם אוטונומי, מסוגל לקחת אחריות על מעשיו ולנקוט עמדות אוטונומיות.
• אדם בעל יכולת ביקורתית כלפי המציאות, אכפתי כלפי הזולת, בעל רגישות חברתית.
• אדם המסוגל לקרוא ולהבין טקסטים (במובן הרחב של המושג) ברמה למצופה בגילו.
• אדם המסוגל להיות ער לדיון ציבורי הנוגע לו ולסביבתו.
• אדם בעל יכולות אמפתיות כלפי הזר, השונה, החלש ממנו, קטן ממנו.
מטרת התכנית
פיתוח מנהיגות חברתית ערכית, בקרב צעירים בישראל, במטרה ליצור בסיס לאזרחות אחראית, עמוד תווך לקיומה ארוך הטווח של מדינה דמוקרטית.
מטרת העל
• יצירת שינוי של מנהיגות חיובית ערכית בקרב תלמידי התכנית ולאחר מכן השפעה על קהילת בית הספר.
• פיתוח וטיפוח מסוגלות אישית והערכה עצמית.
• טיפוח מוטיבציה וחתירה למצוינות.
• פיתוח וטיפוח מנהיגות צעירה אחראית וערכית.
• פיתוח וטיפוח מנהיגות אחראית וערכית יצירת גרעין מנהיגותי משמעותי.
• טיפוח הדיאלוג הפנימי באמצעות זיהוי ההבדל בין דפוסי ההתנהגות של הצלחה ו/או כישלון והבחירה ביניהם.
• טיפוח ערך הנתינה, חשיבות ההתנדבות בקהילה.
רציונל התכנית
• כל חניך הוא גם מורה לעמיתיו מסייע לקידום למידה ותחושת המסוגלות על פי חזקותיו.
• התחייבות הלומד: התכנית אמורה לאתגר ולהמריץ את הלומד בדרכים שונות. הצבת מטרה ארוכת טווח הבנויה ממטרות ומשימות קטנות כדי להקנות תחושות הצלחה. אין ארוחות חינם!
• הנעה (מוטיבציה) בדרך של סקרנות הנאה ורצון ללמוד ולהמשיך את השימוש במערכת האימון האישי.
• יצירת מוטיבציה כיתתית ע"י שיפור אווירת ההצלחה וההתמודדות של החינוך בכתה או בקהילה.
• הערכה מתפתחת ע"י נתינת משוב מהיר העוזר לחניך לראות כיצד לשפר ובמה.
• הכלה: שפה מכילה ולא שופטת, מבנה מציאות אלטרנטיבית של הצלחה ומימוש עצמי.
• דיאלוג: למען השינוי של החניך יהיו עוד גורמים שיצטרכו לערוך שינוי כגון: מורים, הורים וחברים.
• דוגמא אישית: לאורך כל תקופת ההתקשרות והחניכה בתכנית עלינו להוות דוגמה אישית לחניך ולהצמיד מעשים למילים.
תכנית "ממריאים" לחלום להעז ולהגשים
תכנית ממריאים לפיתוח מנהיגות חברתית ערכית בקרב צעירים, מטפחת בחניכים שלה מוטיבציה וחתירה למצוינות ערכית ובונה דיאלוג בין מנחי התכנית והחניכים, בין הילדים לבין עצמם, ובין הילדים לצוות בית הספר ובכך תורם לשיפור האקלים הכיתתי והבית ספרי.
התלמידים מלווים ע"י מדריך מקצועי במפגשים שבועיים.
• התלמידים יתנסו בכתיבת יומן אישי המכיל משימות שבועיות וחודשיות.
• התלמידים בתכנית יחוו סדנאות והפעלות מפגש קבוצתי, זיהוי חוזקות/חולשות קבוצתיות.
• התלמידים לומדים להכיר בקבוצה כגוף תומך ולהיעזר בה ע"מ לעמוד ביעדים.
• הקבוצה מספקת לילד מרחב שבו יכולותיו האישיות יכולות לבוא לידי ביטוי באופן של נתינה ובכך לחזק את תפיסותיו לגבי מסוגלותו האישית, ומאפשרת לילד לפתח את יכולתיו באמצעות עידוד חוזקות והכלה של חולשותיו.
הילד לומד לבקש עזרה ולהעניק עזרה.
במהלך השנה הילדים יחשפו פעם בחודשיים לתכנים וסיפורים מעוררי השראה בתחומי מנהיגות, מסוגלות עצמית והגשמת חלומות שהנרטיב המרכזי הוא: אדם שחלם ועבד קשה, לא ויתר עד שהגשים את החלום.
ביחד יד ביד נמשיך לצעוד קדימה ולתמוך בכל הכוח ע"מ לחולל את השינוי לעתיד טוב יותר בקרב הצעירים ליצירת בסיס לאזרחות אחראית ע"י פיתוח מנהיגות חברתית ערכית.